فهرست مطالب

منظر - پیاپی 59 (تابستان 1401)

مجله منظر
پیاپی 59 (تابستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/04/29
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سید امیر منصوری* صفحه 3

    اینکه زندگی وابسته به آب است را همه می دانند. «من الماء کل شیء حی». حیات اما، وابسته به حرکت است. شیء ثابت را حیات مند نمی شناسند. حیات را با جان نیز یکی می دانند. جانداران آن هایی هستند که حیات و حرکت دارند. مفهوم حیات و حرکت برای گیاهان و حیوانات نسبتا قابل درک است. حیات نباتی و حیوانی، زندگی در عرض است. هرچه از ابتدا دارند، همان است که توسعه پیدا می کند. حرکت گیاه و حیوان که وابسته به آب است، حرکتی در عرض است که تفاوت موثری در رتبه وجودی آن ها ایجاد نمی کند.حرکت برای انسان به رشد او منجر می شود. رشد مفهوم عمیق تری از توسعه دارد. توسعه را می توان تحول استعداد درونی دانست که بالفعل می شود. رشد اما، توسعه ای است که بیرون از ظرفیت های ماده رخ می دهد. رشد، تولید مرتبه بالاتری از موجود است. زنبور عسل دارای ظرفیتی است که غریزه خوانده می شود. بالفعل کردن توان درونی زنبور از جنس توسعه است. امکانی مادی که وقوع پیدا می کند. زنبور با تحقق حرکت مادی خود شانی بالاتر از آنچه برای او پیش بینی شده بود نمی یابد. این حرکت در عرض است. تحقق صفت ها و استعدادهای نهفته موجود مادی.رشد منحصر به انسان است. انسان هم ظرفیت های خاص خود را دارد. هم امکاناتی که با حرکت در عرض و تحقق ظرفیت های مادی درونی او حاصل می شود و هم حرکت در طول که از طریق به کارگیری خلاقیت و آفرینشگری او در عرصه روحی به دست می آید.رشد انسان بخشی از حیات اوست. حیاتی که وابسته به آب است. ادله وابستگی توسعه مادی و حیات حیوانی انسان به آب پیداست. نکته آن است که حیات انسان با تحقق ظرفیت های مادی او پایان نمی یابد. پس از تحقق استعدادهای درونی، تمنای انسان حیات معنوی است که به آن رشد گفته می شود.ای برادر تو همه اندیشه ایمابقی خود استخوان و ریشه ای «مولوی»برای تحقق رشد نیز آب یک عنصر پایه ای است. تصور نقش عنصر مادی در تولید امر معنوی دشوار است. اما دقت در وابستگی روح انسان زنده به جسم او درک این رابطه را آسان می کند. انسان برای رشد خود دو عرصه زندگی فردی و اجتماعی را پیش رو دارد. در مقیاس فردی، همنشینی با آب به حس طراوت و پاکی منتهی می شود. برای ایرانیان که آناهیتا، اسطوره بزرگ طهارت و باروری خود را در ربط با آب انگاشته بودند، مقام آب برای درک معانی کمال و تقدس به کار می آید. ادراکاتی که به وسعت روح و رشد انسانی می انجامد. بازنمایی آب در زبان، هنر و فرهنگ ایران نیز موید نقش پراهمیت آن در تحقق مفاهیم استعلایی است. «آبرو» به معنای ارزش معنوی انسان، آب به معنای ارزش در شعر مولوی:آب کم جو تشنگی آور به دستتا بجوشد آب از بالا و پست  و شعر سهراب سپهری:آب را گل نکنیم...نمونه هایی از جایگاه آب در ذهن انسان ایرانی است که آن را لازمه کمال و رشد می شمارد.رشد انسان در مقیاس جمعی داستان جذاب تری دارد. رشد فردی انسان تا سن بلوغ در محدوده خانواده میسر است. پس از آن ظرف مناسب رشد برای انسان، جامعه است. جامعه نیز از افراد انسانی تشکیل شده که کمال او وابسته به آن هاست. در نتیجه یک حرکت رفت و برگشتی رخ می دهد که رشد انسان وابسته به جامعه و کمال جامعه مشروط به رشد افراد آن است. لذا لازم می آید تا جامعه انسانی موقعیت هایی خلق کند که هم فرد و هم جامعه از خلال آن قوام یابد. طبعا این خلاقیت معطوف به فرهنگ و اندیشه هر قوم است. در ایران و جهان اسلام، آب بازیگر اصلی خلق فضاهای حیات بخش است. حیاتی که موجب تامل و ادراک حسی فردی و همبستگی اجتماعی است. در عین حال این بازیگر، اسطوره ای با قداست ذاتی است که به تایید هر دو فرهنگ ایران و اسلام رسیده است. اینکه شهرهای ایران بر مبنای تعامل با آب شکل بگیرند امر غریبی است. در فلات ایران که حداقل در هزاره اخیر دچار ندرت منابع آب است نمایش آب با حفاظت آن تنافر دارد. هر چیز گران بها جبرا از دسترس خارج می شود. آب اما، به اعتبار معنای عمیق و ارزش حیاتی آن برای تداوم زندگی شهری و روستایی، نه تنها به پستوی حفاظت برده نشد، بلکه به میانه زندگی خزید تا ضمن نمایش زیبایی، محل تعامل آحاد جامعه باشد. آن چنان که در کتاب «سه گانه منظر ایرانی» آمده، اساس شکل گیری بسیاری شهرها و روستاهای ایران بر منبع آبی گذاشته شده که در مرکزیت قلمرو آن ها و به شکلی نمادین آراسته شده است. در تصویری که بر جلد این شماره منظر نقش بسته نیز صحنه ای بهشتی در شهر کویری سمنان را مشاهده می کنیم که باشگاه اهالی است برای دیدار. جریان آب به کوچه ها شکل می دهد و در پی آن ها مرز محلات را تبیین می کند. اینجا آبی که از استخر ذخیره خارج می شود در هر چرخش خود، درنگی می کند تا بهانه ای باشد برای تجمع شهروندان و تحقق اجتماعی که ضامن رشد انسان است. آب، زیربنای ساخت محله به مثابه قلمروی تحقق اجتماع و رشد انسان است. سلیقه شهرداری سمنان در نامگذاری این کوچه به نام «انگار»، که بر ما روشن نیست نامی قدیمی است یا بدیع، جالب است. کوچه انگار، مکانی برای رویاپردازی و تخیلات کودکانه ای است که آینده انسان ها را می سازد.

    کلیدواژگان: آب، محله، رشد، منظر، سمنان
  • حسین پروین، حشمت الله متدین* صفحات 6-19
    باغسازی ایرانی، می تواند به مثابه نمود هنری تلقی شود. باغسازی هنری است که در فرهنگ و تاریخ ایران زمین اهمیت فوق العاده ای داشته است. این هنر پیش از ورود اسلام به ایران شکل گرفته و پس ورود اسلام، نه تنها متوقف نشده است بلکه مسیر رشد و تعالی خود را در طول زمان طی کرده و به بلوغ رسیده است. باغسازی ایرانی در سایر هنرهای این سرزمین به گونه های مختلفی بروز پیدا کرده است. در این پژوهش تلاش شده است تا با بررسی بروز باغسازی ایرانی در مینیاتور ایرانی، خوانش هنرمند نگارگر از باغ ایرانی به دست آید. برای نیل به این مهم، مینیاتورهای شاهنامه بایسنقری به عنوان مورد مطالعه، انتخاب شده اند. دلیل این انتخاب ارتباط تنگاتنگ این مینیاتورها با شاهنامه فردوسی، تصویرگری آن ها در یک بازه زمانی مشخص و محدود، وحدت رویه ترسیم آن ها و در دسترس بودن این مجموعه بوده است. پس از مطالعه و بررسی مینیاتورهای این مجموعه نتایج جالب توجهی به دست آمد که نمایانگر خوانش هنرمند نگارگر ایرانی از باغ ایرانی است. او برداشت خاص خود را از باغ را داشته است. توجه هنرمند نگارگر به جزییات و اتمسفر کلی باغ از خصوصیات این خوانش است. در واقع می توان این گونه گفت که باغ ایرانی، گزینش عناصر طبیعت بوده است و مینیاتور، گزینش عناصر باغ است.
    کلیدواژگان: باغ ایرانی، مینیاتور، شاهنامه بایسنقری، طبیعت گزیده
  • صبا سلطان قرائی، سید امیر منصوری*، مریم سینگری صفحات 20-29

    نحو فضا نظریه و روشی است که با یک ساماندهی منطقی به شناخت پیکره بندی فضایی می پردازد و امکان تحلیل آن را میسر می سازد. در واقع نحو فضا با مطالعه فضا به صورت کمی، خصیصه های ذاتی فضا را به صورتی کمی و ملموس بیان می کند. این امر باعث کاربردی تر شدن و اهمیت روزافزون این روش است. از سوی دیگر در حوزه دانش منظر، الگویی که بتواند با روش های محاسباتی و اندازه گیری قابلیت محاسبه هر دو بعد عینی و ذهنی منظر را داشته باشد وجود ندارد. با توجه به این که نظریه نحو فضا روش کمی است که به کالبد صرف توجه ندارد بلکه به مسایل اجتماعی همچون فعالیت هم می پردازد، به نظر می رسد روش نحو فضا دارای قابلیت ها و ظرفیت هایی است که می تواند ما را در ارزیابی منظر یاری کند. این پژوهش در پی دستیابی به مولفه های اختصاصی منظر، جهت پرکردن خلا ها و ضعف های روش های رایج اندازه گیری و مطالعه کمی ابعاد عینی- ذهنی منظر و به دنبال پاسخ به این پرسش است که چگونه می توان از روش نحو فضا برای تحلیل منظر استفاده کرد؟ در این پژوهش با روش ترکیبی توصیفی و تحلیلی و تبیین قیاسی، ابتدا به تحلیل محتوا برای شناخت روش نحو فضا و نظریه و مفاهیم بنیادی آن پرداخته و در ادامه این مفاهیم در کنار مفاهیم منظری تحلیل و بررسی شده است تا میزان و نحوه کارایی نحو فضا در منظر حاصل شود. در نهایت می توان گفت، منظر پدیده ای عینی-ذهنی و توامان است. خصایص منظر وابسته به ویژگی های عینی (کالبدی فضا) و ذهنی (معنا) است. عوامل ذهنی خود به دو گروه تجسمی و درام تقسیم شدند که قابلیت و روش های اندازه گیری و ارزیابی متفاوتی دارند. مولفه های تجسمی، به صورت انعکاسی و حسی ادراک می شوند و مولفه های درام وابسته به پردازش عقلی و ایجاد رابطه میان بخش های مختلف آن هاست. روش نحو فضا برای تحلیل برخی مولفه های منظر قابل استفاده و در برخی دیگر با نقصان همراه است. مولفه های عینی منظر به واسطه خصیصه نحوی خود با استفاده از روش نحو فضا قابل بررسی هستند؛ اما هر چه مولفه ها معنایی تر می شوند، روش نحو فضا برای شناخت و تحلیل فضا ناکارآمدتر می شود.

    کلیدواژگان: نحو فضا، تحلیل نحوی منظر، رویکرد منظرین در تعریف فضا، مولفه های منظر
  • سعاد صریحی، محسن فیضی*، فاطمه مهدیزاه سراج صفحات 30-39
    در شهر تهران، ساختمان های نوساز تنها بخش کوچکی از کل ساختمان های شهر را شکل می دهند و پرداختن به ساختمان های موجود که سهم بیشتری از انرژی را به مصرف می رسانند اهمیت ویژه ای دارد. نمای ساختمان به عنوان عضوی که بیشترین تبادل انرژی را میان فضای درون و بیرون انجام می دهد سهم بسزایی در کاهش مصرف انرژی در ساختمان های موجود دارد. لذا استفاده از راهکارهای بهسازی نما می تواند به شکل موثری به کاهش مصرف انرژی لازم برای سرمایش و گرمایش در ساختمان های موجود بیانجامد. پژوهش حاضر می کوشد تا با بررسی میزان کاهش مصرف انرژی از طریق بهسازی نما، به تاثیر و اولویت های پارامترهای عایق حرارتی، نوع پنجره و سایه بان جهت بهره وری انرژی در ساختمان های اداری موجود با جهت گیری جنوبی در شهر تهران پی ببرد. به عبارت دیگر پرسش از میزان تاثیر پارامترهای بهسازی است. این پژوهش بر این فرض استوار است که استفاده از سایه بان نسبت به سایر پارامترها تاثیر بیشتری در کاهش مصرف انرژی در جنوب دارد. با توجه به اینکه رویکرد روش شناختی پژوهش حاضر کمی است، از راهبرد شبیه سازی و مدلسازی پارامتریک با استفاده از نرم افزار راینو و استفاده از افزونه گرسهاپر با تکیه بر موتور های شبیه سازی انرژی پلاس و اوپن استودیو و افزونه های هانی بی و لیدی باگ استفاده شده است. همچنین از روش بررسی مقایسه ای برای مقایسه مصرف انرژی ساختمان پس از بهسازی نما با حالتی پایه از ساختمان های اداری استفاده شده است. نتایج نشان می دهند با انتخاب صحیح پارامترهای بهسازی، می توان مصرف انرژی در ساختمان های اداری ناکارآمد را به کمتر از نصف وضعیت فعلی رساند. همچنین در نماهایی با ضریب تبادل حرارتی بالا، اولویت پارامترها برای کاهش مصرف انرژی کل به ترتیب با نصب سایه بان با عمق مناسب، افزودن عایق حرارتی و تعویض پنجره است. درمقابل در نماهایی با ضریب تبادل حرارتی کمتر، استفاده از پنجره مناسب پس از سایه بان در اولویت قرار دارد.
    کلیدواژگان: بهسازی نما، کاهش مصرف انرژی، مدلسازی پارامتریک، سرمایش، گرمایش
  • علی یاران*، پرستو جعفری صفحات 40-57

    دنیای امروز برای جبران خسارات ناشی از صنعتی شدن و مکانیزاسیون بر طبیعت، ناگزیر به اقداماتی شده که مبتنی بر اصول توسعه پایدار است. این در حالی است که در سرزمین ما اندیشه هایی مبتنی بر تعامل اندیشمندانه با طبیعت تا پیش از ظهور و بروز مدرنیزم وجود داشته است. ساخت بناهای متناسب با اقلیم و بدون نیاز به استفاده از انرژی های فسیلی، برای سرمایش و گرمایش با دستاورد حفظ محیط زیست از جلوه های همین تعامل محسوب می گردد. مقابله با وضعیت آب وهوایی در مناطق گرم و خشک کویری ایران از دیرباز از مهمترین دغدغه های معماران ایرانی بوده است. خانه های ایرانی به عنوان یکی از ماندگارترین بناهای ایرانی هستند. توصیف معماری خانه برای همه، معنای شگرف دارد و نقش مهم آن را در زندگی می دانند. زمان قابل توجهی از زندگی بشر در خانه سپری می شود و مصرف انرژی در این بخش بسیار قابل تامل است. هدف از انجام این پژوهش بررسی خانه های قدیمی شهر کاشان از منظر اقلیمی و مصرف انرژی، بررسی تک تک فضاها، قیاس آن با راهکارهای انرژی غیرفعال برای شناخت طراحی سازگار با اقلیم و نحوه صرفه جویی مصرف انرژی در خانه های کاشان است. در این پژوهش شهر کاشان به عنوان نمونه مورد مطالعه از اقلیم گرم و خشک برگزیده و بررسی و تحلیل خانه های این شهر و نحوه مقابله آن ها با شرایط آب وهوایی ارایه شده است. نتایج برآمده از بررسی مشخصات کالبدی 20 خانه تاریخی است که حاصل برداشت میدانی و مطالعات کتابخانه ای و بررسی اسناد و مدارک بوده است. روش تحقیق توصیفی و تحلیلی است. بعد از ایجاد پرسشنامه برای دستیابی به راهکارهای انرژی غیرفعال در نمونه های انتخابی مورد بررسی قرار گرفته است. این نوشتار ابتدا با بیان و معرفی بخش های مختلف خانه های کاشان نظیر: حیاط، ایوان، انواع اتاق ها، سرداب و... خصوصیات ویژه هر یک را بیان می کند. در ادامه مولفه های انرژی غیرفعال در معماری سنتی منطقه مورد بررسی قرار گرفته و سپس به تعریف هر یک پرداخته شده است تا بتوان در معماری معاصر برای بهینه سازی مصرف انرژی بهره مند شد تا همانند معماری سنتی در این اقلیم همراه با تکنولوژی حاضر خانه های همساز با اقلیم طراحی کرد.

    کلیدواژگان: خانه های کاشان، اقلیم گرم و خشک، انرژی غیرفعال، معماری اقلیمی
  • ساناز حائری، مریم اسماعیل دخت* صفحات 58-73
    شهرهای سنتی ایران بر طبق شواهد و متون، برگرفته از دوگانه انسان/طبیعت و تعامل این دو با یکدیگر است که محیط مصنوع به مثابه منظر شهری را تولید می کند. با توسعه شهرنشینی متکی بر دستاوردهای تخصص های علمی، صنعت و تکنولوژی، توسعه کالبدی شهرها برمبنای علم مدرن، میان دوگانه انسان/طبیعت در محیط زیست و کالبد شهر فاصله ایجاد نمود. پیرو اقدامات توسعه محور مبتنی بر کالبد، علومی نظیر منظر با «نگرش عدم جدایی ابژه و سوژه»، و اکولوژی در توسعه شهری با «نگرش تداوم اکوسیستم های طبیعی در شهر» شکل گرفتند. پژوهش پیش رو در تلاش است براساس مفهوم منظر شهری و مفهوم اکولوژی شهری به راهبردهایی در حوزه چالش انسان فرهنگی و محیط زیست در برنامه های توسعه شهری دست یابد. پژوهش در زمره پژوهش های توسعه ای-کاربردی است که در تلاش است در تعامل چالش مفهوم منظر شهری و اکولوژی شهری در برنامه ریزی های مرتبط با توسعه شهر به راهبردهای میان رشته ای دست یابد، به گونه ای که در مقیاس های متعدد صدق کند. نتایج تحقیق حاکی از آن است که لایه های منظر شهری و اکولوژی شهری، در سه مقیاس خرد، میانی و کلان، در ابعاد عینی-ذهنی، رابطه تعاملی برقرار می کنند. مجموعه تجارب انضمامی ساکنین در مواجهه با کالبد شهر، ایجاد تصاویر ادراکی-خاطره ای براساس نشانه های طبیعی و مصنوع شهری و ایجاد قلمروهای ادراکی از محیط زیست شهری، مولفه های حاصل از این تعامل هستند که چنانچه دربرنامه های توسعه شهری، راهبردهای قابل تبیینی جهت شکل گیری آن ها تدوین شود منجر به شکل گیری دو لایه منظر شهری و اکولوژی شهری در ساختار شهرهای معاصر شده و هم سویی انسان/طبیعت میسر می شود. به عبارتی محیط زیست شهری بخشی از منظر ذهنی شهروندان از شهر را شکل می دهد و به عنوان یک عنصر منظرساز شهری در اذهان عمومی نهادینه می شود.
    کلیدواژگان: منظر شهری، اکولوژی شهری، برنامه های توسعه شهری
  • حامد عابدینی*، سیمون آیوازیان صفحات 74-87

    اجزای شهر سنتی ایرانی، ساختاری هماهنگ و منسجم، برآمده از مفاهیم مختلف را در برمی گرفتند. شبکه گذرها، از مهم ترین عناصر ارتباطی این شهرها بوده که علاوه بر پیونددهی بین بخش های مختلف بافت، زمینه حضور و فعالیت های متنوع ساکنین محله را ایجاد نموده و جایگاهی مهم در حوزه همگانی شهر داشته اند. مواجهه سازمان فضایی و حیات جاری در این گذرها با تحول محتوایی و کالبدی شهرها، مسیله ای قابل توجه است. بر همین مبنا هدف از این پژوهش، مطالعه جایگاه گذرهای تاریخی در نظام ساختاری فضاهای عمومی شهر است تا با استخراج عوامل موثر بر آن، چگونگی عملکرد این عنصر در ساحت همگانی و جمعی شهرهای امروز را مورد تحلیل قرار دهد. این پژوهش با نگرشی کیفی و با روش توصیفی و تحلیلی انجام گرفته و با مطالعه کتابخانه ای و اسنادی به بررسی مفهوم و ویژگی های گذرهای تاریخی و مولفه های فضای عمومی مرتبط با آن می پردازد. این مولفه ها شامل: دسترسی و حرکت، سلسله مراتب، سکون، تضاد و تباین، تحرک و تنوع، اختلاط کاربری، انعطاف فضایی و پیوستگی است. سپس با روش تحلیل کالبدی-فضایی، برهم کنش عوامل در محدوده مطالعاتی گذر درخونگاه بر اساس مدارک تصویری و مشاهدات میدانی آن، بررسی می شود. فضای عمومی گذر درخونگاه از طریق سازمان یابی مبتنی بر نظام مراکز محله و وجود شاخصه های بارزی نظیر: ابنیه تاریخی، گشایش های فضایی، کاربری های قدیمی و چیدمان آن ها، شکل یافته است. با واکاوی این گذر در زمینه های مطالعاتی نظیر: سازمان فضایی شهر، رابطه جز و کل، ارتباطات مفصلی و تحلیل مولفه ها، کیفیت های موثر آن بر فضای عمومی شهر تبیین گردیده است. این کیفیت ها شامل: ارتباط کالبدی و نسبت معنایی فضای عمومی، هویت بخشی به فضای عمومی و تعادل بخشیدن به فضای عمومی و کارکرد عناصر کالبدی گذر در تبیین فضای عمومی است که می تواند مبنایی جهت توسعه آتی گذر، ارتقای فعالیت ها و تعاملات اجتماعی و حل مسایل و معضلات کالبدی آن باشد.

    کلیدواژگان: گذرهای تاریخی، حیات شهری، فضای عمومی، تحلیل کالبدی-فضایی، محله سنگلج، گذر درخونگاه
|
  • Seyed Amir Mansouri * Page 3

    Everyone knows that life depends on water. “We made from water every living thing.» Life, however, depends on movement. A fixed object cannot be recognized as vital. Life has been considered to be the same as the soul. Organisms are those that have life and movement. The concept of life and motion for plants and animals is relatively explicable. Plant and animal life are accidental properties. Everything they have had from the beginning is what develops. The movement of plants and animals, which is dependent on water, is accidental and it does not make a significant difference in their order of existence. Movement leads to human growth. Growth has a deeper meaning than development. Development can be considered as the transformation of inner talent that becomes actual. Growth, however, is a development that occurs outside of matter›s capacities. Growth is the production of something of higher quality than what is already there. Bees have a capacity called instinct. Activating the inner power of the bee is a kind of development. It is a materialistic potential that will develop. The bee does not find any higher status than was foreseen for him by his material motion. This motion is an accident, actualizing latent material qualities and talents.Growth is unique to humans. Man also has his own capacities. He has also the potential that can be developed through accidental motions and the actualization of his inner materialistic capacities. The actuality of the potential also requires substantial motion through which he uses creativity in the spiritual realm. Man›s growth is a part of his life that is dependent on water. Evidence shows that human materialistic development and animal life depend on water. The point is that human life does not end with the actualization of potential materialism. After the realization of inner talents, human tends to experience a spiritual life, which is called growth.O brother, you are what you have on your mindThe rest is your bones and flesh «Rumi»Water is also a basic element for growth. It is difficult to imagine the contribution of the materialistic element to developing the spiritual aspect. But it is easy to understand this relationship when an association is made between the living soul and body. Man›s growth depends on his individual and social life. On an individual scale, companionship with water leads to a sense of freshness and purity. For the Iranians, who associate Anahita, their great myth of purity and fertility with water, the meanings of perfection and sanctity are perceived through the water. Such perceptions contribute to the growth of the human soul. The representation of water in the language, art, and culture of Iran also confirms its important role in the realization of transcendental concepts. «Face» in Persian « Aberu»  refers to the spiritual value of man. Water also stands for value in Rumi›s poetry:The low level of water barely causes the feeling of thirstMay water gush from above and belowSimilarly, in his poetry Sohrab Sepehri says: Let›s not mud the waterAll these examples show the mindset of Iranians about the importance of water and highlight its necessity for perfection and growth. Human growth on a collective scale has a more compelling story. Individual human growth is possible within the family at the age of puberty. After that, society turns into a suitable place for human growth. Society is also made up of human beings on whom its perfection depends. As a result, a reciprocal movement occurs in which human growth depends on society and the perfection of society depends on the growth of its individuals. Therefore, human society must create situations through which both the individual and society are consolidated. Naturally, this creativity is focused on the culture and thoughts of each nation. In Iran and the Islamic world, water plays a key role in creating life-giving spaces. A life evokes individual sensory reflection and social solidarity. At the same time, this actor is a myth whose inherent holiness has been confirmed by both Iranian and Islamic cultures. Strangely, Iranian cities are formed based on interaction with water. In the plateau of Iran, where water resources have been scarce for at least the last millennium, the display of water conflicts with its protection. Everything precious is set to be out of reach. However, due to its deep meaning and its vital value for urban and rural life, water not only has not been hidden but also crawled into the lives of people to gather them together while displaying its beauty. As stated in the book «Three Elements of the Persian Landscape», the formation of many cities and villages in Iran has been based on the water source, which is symbolically adorned in the center of their territory. In the picture on the cover of this landscape, a paradise scene can be seen in the desert city of Semnan, which is a hub for people to visit. The water flows into the alleys and then defines the boundaries of the Mahalleh. Here, the water running out of the storage pool is delayed at every turn to be an excuse for the gathering of citizens and the social realization that guarantees human growth. Water is the basis for building a neighborhood and serves as a realm of social realization and human growth. Naming this alley «Angar» by the authorities in Semnan Municipality is interesting, though it is not clear to us whether it is an old or new name. The alley seems to be a place for childish dreams and imaginations that shape the future of human beings.

    Keywords: Water, Neighborhood, growth, landscape, Semnan
  • Hossein Parvin, Heshmatollah Motedayen * Pages 6-19
    Iranian gardening can be considered an artistic expression. Gardening is an art that has played a significant rolein Iranian culture and history. This art was created before the arrival of Islam in Iran. Since the arrival of Islam, it has not only continued to grow and outshine all other arts since then, but it has also attained maturity. Also, painting is an art that has been popular in Iran for a long time and has always servedas a narrator of Iranianculture.Natural elements have a special significance in Iranian culture, thus their depiction in miniatures appears quite natural. Plants appear in every Iranian painting, even if they do not take center stage.Iranian gardening has been used in various forms of art in this country. This study was an attempt to investigate the prevalence of Iranian gardening in Iranian miniatures andexamine the artist’s interpretation of the Persian garden. For this purpose, the miniatures of Baysonghori’s  Shahnameh were chosen as samples of the study. The reason behind this selection was influenced by the close relationship between the miniatures and Ferdowsi’s Shahnameh, the depiction in a specific period, the uniformity in their drawing method, and the availability of this collection Analyzing and scrutinizing the miniatures in this collection showed interesting results of Iranian miniatures, which arethe manifestation of an Iranian painter or an Iranian gardener’s impression of the garden. The artist’s attention to detail and the general atmosphere of the garden are among the most important part of this manifestation. In fact, the Persian garden may be thought of as a collection of natural components, whereas a miniature is a collection of garden elements.
    Keywords: Persian Garden, Miniature, Shahnameh-ye-Baysonghori, Selected Nature
  • Saba Sultan Qurraie, Seyed Amir Mansouri *, Maryam Singery Pages 20-29

    Problem statement: Space syntax is a theory and method that recognizes the space configuration and enables its analysis. Space syntax expresses the intrinsic features of space tangibly and quantitatively by studying space quantitatively. It makes this method more practical and increasingly important. Also, no model can calculate the landscape’s subjective and objective aspects by computational and measurement methods in the landscape area. Given that the space syntax theory is a quantitative method that not only addresses the physique but also considers the social issues, such as activities, it seems that it has the capabilities and capacities that can help us evaluate the landscape. This research seeks to achieving the specific components of the landscape to fill in the gaps and weaknesses of conventional measurement methods and quantitative study of the landscape’s objective and subjective aspects and wants to answer the question that, How can the syntax method of space be used for landscape analysis?The current study addresses the content analysis to recognize the space syntax and its fundamental theories and concepts using a mixed method of descriptive-analytical and deductive explanation. These concepts are then analyzed along with the landscape concepts to achieve the space syntax efficiency in the landscape. The landscape is a subjective-objective phenomenon. The landscape features depend on the objective (physical features of space) and subjective features (meaning). The subjective factor is classified into two groups of visual and drama groups, which have different measurement and evaluation methods and capabilities. The visual factors are perceived reflectively and sensually, and drama factors depend on the rational process and establishing a relationship between its different parts. Space syntax can be used to analyze some of the landscape factors and has a deficiency in analyzing others. The objective factors of the landscape can be studied using space syntax due to their syntax feature. However, the more semantic the factors, the more inefficient is the method of space syntax for recognizing and analyzing space.

    Keywords: Space Syntax, Landscape syntax analysis, Landscape approach in defining space, Landscape Components
  • Soad Sarihi, Mohsen Faizi *, Fatemeh Mehdizadeh Saradj Pages 30-39
    Addressing the problems of the inefficient existing buildings is of great importance in Tehran, where only a few buildings in the city are newly-built constructions. The existing building stock accounts for large energy consumption, and the problems of existing buildings are mostly related to the poor performance of the building envelope. The building façade, as the most significant part of the building envelope, considerably contributes to large thermal transmittance in existing buildings. As a result, studying the building envelope and especially the building façade can lead to considerable energy demand reduction in the building sector. Therefore, using façade retrofit measures can potentially reduce cooling and heating demand in existing buildings. This research tries to prioritize the façade retrofit measures based on their efficiency in reducing energy demand by adding thermal insulation, replacing windows, and adding shading to the south façade of the existing office buildings in Tehran. In other words, this research investigates the efficiency of the façade retrofit measures. It is hypothesized that using shading has more impact on reducing energy demand in south facades. This study is quantitative research drawing upon a parametrically performed simulation run by Energy Plus and Open studio in Rhino software with the help of Grasshopper plugin. The objectives were analyzed using Honeybee and Ladybug plugins. Also, a comparative study method was used to compare the energy consumption levels in retrofit scenarios and a reference model. The results show that adding shading is the most effective measure in facades with high heat transfer coefficients. In these facades, adding thermal insulation takes precedence over window replacement. Shading is still the most effective measure in facades with lower heat transfer coefficients; however, the window replacement should be prioritized to thermal insulation in retrofitting the existing façade with a higher heat transfer coefficient.
    Keywords: facade retrofit, energy demand reduction, parametric modeling, heating, cooling
  • Ali Yaran *, Parastoo Jafari Pages 40-57

    Today’s world has been forced to perform actions based on the principles of sustainable development to compensate for the damage caused by industrialization and the mechanization of nature. However, In Iran, a country with an ancient civilization, ideas based on thoughtful interaction with nature had existed before the emergence of modernism. One of the effects of this interaction is the construction of buildings suitable for local climates without using fossil fuels for cooling and heating. This would result in environmental protection. Coping with the climate in the hot and dry desert regions of Iran has long been one of the most important concerns of Iranian architects. Iranian houses are one of the most durable Iranian buildings. Describing the architecture of the house has a wonderful meaning for everyone and they are aware of its important role in life. Since a significant amount of time in a human’s life is spent at home, thus energy consumption in this area is very thought-provoking. This survey aims to investigate the old houses of Kashan city from a climatic perspective and energy consumption. The study examines each space and compares the min terms of passive energy factors to identify climate-friendly designs and to save energy consumption in Kashan homes. In this survey, Kashan city was selected as a sample of a location with a hot and dry climate. The physical features of houses in this city were examined to understand how they deal with climatic conditions. The data associated with the characteristics of twenty historical houses were collected through field surveys and library and documentary studies. The descriptive and analytical method was examined after creating a questionnaire to achieve passive energy solution factors in selected samples. This article first describes and introduces the different features of each house in Kashan, such as courtyard, porch, types of chambers, basement, etc. Then an adaptation between these places and passive energy is done. In the next step, each of the components of passive energy is defined so that it can be used in contemporary architecture to optimize energy consumption. Like traditional architecture in this climate, houses can be designed by the climate with the current climate technology.

    Keywords: Kashan’s houses, Hot, dry climate, passive energy, Climatic Architecture
  • Sanaz Haeri, Maryam Esmaeeldokht * Pages 58-73
    According to available evidence, ancient Iranian cities have been developed based on the duality of man and nature and their interplay. This has resulted in an artificial environment, such as an urban landscape. With the development of urbanism based on scientific, industrial, and technical specializations driven by contemporary science, there has been a great focus on urban structure. Such emphasis on structure-driven development has created a distance between human and nature in the environment. It has resulted in disciplines such as landscape based on the “Inseparability of object-subject,” ecology in urban development based on the “natural ecosystem continuity in the city.” The current study aims to propose strategies for cultural, human, and environmental concerns in urban growth. This study is developmental-applied research, which attempts to develop interdisciplinary strategies in a challenging interaction between the concept of the urban landscape and urban ecology in urban development planning programs that apply to multiple scales. The results indicate that there is an interactive relationship between the subjective and objective layers of the urban landscape and urban ecology on three scales: micro, intermediary, and macro. The components of this interaction include the set of concrete experiences of residents in the face of the urban structure; the creation of perceptual-memory images based on natural and artificial urban signs; and the creation of perceptual realms of the urban environment. If explicable strategies for their formation are incorporated into the urban development program, there would be two layers of the urban landscape and urban ecology in the structure of contemporary cities. This will make human/nature alignment possible. In other words, the urban environment will form a part of the citizens’ mental view of the city and be institutionalized in the public mind as an element of the urban landscape.
    Keywords: Urban landscape, Urban ecology, Urban Development Programs
  • Hamed Abedini *, Simon Ayvazian Pages 74-87

    The components of a traditional Iranian city include harmonious and cohesive structures arising from different concepts. The network of passages is one of the most significant communicative elements in these cities, which in addition to connecting different parts of the context, have contributed to the presence and various activities of the residents of the neighborhood and have had an important place in the public domain of the city. The exposure of the space organization and current life in these passages to the content and physical transformation of cities is a significant issue. Accordingly, the purpose of this study is to scrutinize the position of historical passages in the structural system of public spaces of the city and to extract the factors affecting the position. To this end, this study examined to see how this element works in the public and collective domains of today’s cities. This research employed a qualitative approach and a descriptive and analytical method, and it examined the concept and characteristics of historical passages and the components of public space related to them through bibliographic and document studies. These components included access and movement, hierarchy, stillness, contrast and divergence, mobility and diversity, land-use intermixture, spatial flexibility, and continuity. This study used spatial physical analysis to examine the interaction of factors in the study area of Dar-Khoungah passage. The analysis was based on visual evidence and field observations. Due to the formation of the public space of Dar-Khoungah passage based on the organization system of neighborhood centers and the existence of evident characteristics such as historical buildings, spatial openings, old land-uses, and their arrangements, this study analyzed this passage from different perspectives such as urban space organization, part-whole relationship, joint communications, and component analysis and explained its effective qualities on the public space of the city.  Analysis of the data shows that these qualities include physical connection and semantic relation of the public space, identification of the public space, balancing the public space, and the function of physical elements of the passage in explaining the public space, which can be a basis for future development of the passage, promotion of activities, social interactions and solving its physical issues and problems.

    Keywords: Historical Passages, Urban life, Public space, Spatial Physical Analysis, Sangalaj Neighborhood, Dar-Khoungah Passage